În Danemarca sistemul de distribuţie a reclamelor este foarte bine pus la punct. Magazinele, buticurile, hyper-marketurile îşi distribuie reclamele prin firme specializate. Astfel reclamele vin la uşa apartamentului de două ori pe săptămână, în număr impresionant. Aceste firme angajează distribuitori de reclame, care de obicei sunt copii sau străini care pot câştiga un ban în plus, deşi plata este modestă.
Împreună cu reclamele pot fi distribuite şi ziare care sunt gratis.
Munca de distribuţie presupune un efort de sortare a circa 10-12 reclame pentru aproximativ 200 de apartamente şi mersul la fiecare apartament în parte deoarece cutia poştală în cele mai multe cazuri constă într-o deschizătură în uşă pentru corespondenţă. Această muncă durează vreo 3-4 ore.
Cetăţenii pot face reclamaţie la firma de distribuţie dacă nu îşi primesc reclamele, sau dacă acestea au fost introduse incorect (rămân pe jumătate afară), sau au fost puse în faţa uşii, pe preşul de şters picioarele. Astfel distribuitorul care a făcut munca incorect poate primi penalizare.
Există posibilitatea ca cetăţeanul să ceară să nu mai primescă reclame, dacă aceasta este dorinţa lui. Astfel pe uşă apare un semn caracteristic „Ingen reklamer tak“ - „Nicio reclamă, mulţumesc“, iar distribuitorul ştie că acolo nu e mai necesar să pună reclame.
Acest sistem mi se pare foarte corect şi civilizat.
În România sistemul este total diferit. Fiecare hyper-market, magazin, firmă care vrea să-şi facă reclamă îşi angajează proprii distribuitori, nu există firme specializate de distribuţie a reclamelor. De cele mai multe ori reclamele sunt jumătate afară din cutia poştală, ceea ce este un lucru de mântuială. Nicăieri în România nu am auzit pe cineva care să nu vrea să primească reclame prin cutia poştală şi să pună o etichetă care să evidenţieze acest lucru. De fapt reclamele marilor hyper-marketuri pot fi citite şi pe internet, de ce să vină şi prin poştă?
Eu am făcut un protest împotriva reclamelor prin poştă şi am pus o etichetă care spune că nu doresc să primesc reclame. Prima reacţie a fost una de ofensă. Cum adică nu vreau să primesc reclame? Este inacceptabil! Cine sunt eu cel care nu vrea să primească reclame?
Efectele nu s-au lăsat mult aşteptate, astfel nu mai sunt nevoit să arunc la gunoi reclame pe care nu le citesc. Din când în când mai primesc reclame, depinde cât de educat este cel care face distribuţia lor.
No comments:
Post a Comment